ده‌ها-مکان-باستانی-در-افغانستان-تخریب-شده-است

محققان در دانشگاه شیکاگو گزارش داده‌اند که ده‌ها مکان باستانی در افغانستان با «بلدوزر» تخریب شده‌‌است تا امکان «غارت سیستماتیک» فراهم شود.

به گزارش افغان نیوز؛ به نقل از بخش جهانی بی‌بی‌سی ناوقت روز گذشته ( چهارشنبه، 2 حوت) گفته است که  محققان در دانشگاه شیکاگو گزارش داده است که ده‌ها مکان باستانی در افغانستان با «بلدوزر» تخریب شده‌اند تا امکان «غارت سیستماتیک» فراهم شود.

این محققان می‌گویند که بر اساس تصاویر ماهواره‌ای، یافته‌های آنان نشان می‌هند که این روند در زمان دولت پیشین آغاز شده و تاکنون ادامه دارد.

بر اساس این گزارش، محققان مرکز حفاظت از میراث فرهنگی دانشگاه شیکاگو با کمک تصاویر ماهواره‌ای و وسایل دیگر توانسته است که بیش از ۲۹ هزار ساحه‌ی باستانی را در سراسر افغانستان شناسایی کنند.

براساس یافته‌های این محققان، ۱۶۲ شهرک باستانی در افغانستان بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ با سرعت ویران شده و قدمت تاریخی برخی از مکان‌های تخریب شده به حدود یک هزار سال پیش از میلاد بر می‌گردد و بیشتر مکان‌های تاریخی تخریب شده در غرب شهر مزارشریف، مرکز ولایت بلخ، قرار داردند که بیش از دو هزار سال پیش مرکز باختر بوده است.

این در حالی است که غرب شهر مزارشریف یکی از ثروت‌مندترین و پرجمعیت‌ترین مناطق افغانستان در قرن ششم قبل از میلاد و در زمان امپراتوری هخامنشی‌ها بود و بر اساس روایت‌های تاریخی، اسکندر مقدونی در سال ۳۲۷ پیش از میلاد، این منطقه را تصرف و پس از شکست دادن حاکم هخامنشی‌ها با یک زن باختری به نام رکسانا (رخشانه) ازدواج کرد.

 ده‌ها مکان باستانی در افغانستان تخریب شده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد